Gesloten zaak –betaalgegevens delen met derden door banken – oktober 2014

In oktober 2014 lanceerde Crowdsuing haar eerste zaak. Het doel was om ABN AMRO te overtuigen niet de betaalgegevens van haar klanten te delen met andere commerciële partijen. De zaak trok enorm veel aandacht, niet in het minst vanwege de betrokkenheid van Ancilla Tilia, de privacyvoorvechtster van destijds Bits of Freedom en de Piratenpartij. Landelijke kranten (de Volkskrant, Telegraaf), Radio 1, 2 en BNR, en alle grote web platforms berichten over de aanslag op privacy. Op Facebook volgden binnen een maand ongeveer 4.500 mensen het verhaal actief, en op Twitter waren duizenden volgers die hun verontwaardiging uitspraken en deelden met anderen. Het inzamelbedrag stond op € 7.230 van het doelbedrag van € 21.500 toen ABN AMRO in de landelijke pers aankondigde dat men afzag van het idee. De ING bank was tegelijkertijd betrokken in een soortgelijk verhaal, ook zij kondigden aan dat ze voorlopig zouden afzien van het initiatief. Crowdsuing zal nooit weten welke rol de campagne heeft gespeeld in het nemen van het besluit om af te zien van het delen van betaalinformatie van klanten. Wel ontdekte Crowdsuing de kracht van social media en een crowdfunding platform voor rechtszaken. Niet zozeer het ingezamelde bedrag maar vooral de aandacht en berichtgeving bleek een schot in de roos.

Omdat men voortijdig aankondigde de activiteit te staken, is de inzamelcampagne gestopt en hebben alle donateurs hun donatie terug ontvangen. Een mooi voorbeeld van ‘samen staan we sterk.’